Tuesday, April 28, 2009

دور برد 3





- اسفة يا احمد اتأخرت عليك
- لا ولا يهمك مافيش مشكلة
- ايه بقي الموضوع المهم اللى انت عايز تكلمني فيه
- بصي يا ستي ................
- ايه يبني ماتقول .. فى ايه؟
- الموضوع مايتقالش غير فى كلمتين "بسمة انا بحبك"
- ................
- ................
- احمد .. انا مقدرة مشاعرك جدا . بس ................
- ................

قطع

عارف ايه اهم حاجة علشان تلعب شطرنج
انك تركز فى لعبة الخصم
يعني لازم تسأل نفسك هو ليه حرك القطعة دى بالذات
ولازم تبقي عارف انه اكيد بيرتب للعبة اكبر
يعني اللعبة دى ممكن تكون مجرد طعم
عشان كده سعات وانت بتلعب
تلاقي نفسك بتاهجم بضراوة على الخصم
وفجأة تكتشف ان الملك بتاعك فى خطر
وتفشل كل محاولاتك المستميتة فى انقاذه
والدور ينتهي بخسارتك
لكن الفرق بين الحب والشطرنج
ان الحب مافيش فيه خسارة


======================


عندما نجوب الارض بحثًا
عما يُسبر غَور أرواحنا
عندما نشتهيه كالماء
لا عطشًا وإنما أملا فى الارتواء
عندما تداهمنا ذكرياتٌ شدّ ما آلمتنا
عندما تجف مآقينا وتأبي أعيننا البكاء
عندما يكون السعيُ اليه حثيثًا وغير حثيث
عندما نهيم فى بيداءٍ بلا انتهاء
عندما يفني العمرُ انتظارًا
عندما لا نرجو من الحياة سوي اللقاء


======================


حبيبي ... جوليا بطرس
((اضغط للتحميل))


دور برد 1 ........... دور برد 2

20 اتكلموووووو:

Unknown said...

شكلك سقرط بجد
سعدت بالمرور

Unknown said...

اقولك ايه؟؟؟؟
عموما انا عندى دور برد......شديد

سلام

Unknown said...

ايه الحاجات الغريبة والجميلة دى؟
تكونش انت سى سئرررررراط بصحيح؟

سقراط said...

Ahmed
انا كمان سعدت بمرورك
مع انى مش عارف انت عرفتي ان شكلي سقراط ازاى
وانا مش حاطط صورة فى البروفايل
تحياتي

سقراط said...

enjy
انت برضه ماقولتيش هو دور برد من العادي بتاعنا
ولا دور برد من اللى بتقول عليه التدوينة
عموما فى الحالة الاولي
ربنا يعجل بشفاكي
وفى الحالة التانية
ربنا يتمم بخير
سلام

سقراط said...

norahaty
اولا انا سعدت بوجودك
ثانيا انا مش عارف تقصدي ايه بحجات غريبة وجميلة
بيتهيألى ان اللى اتنين مايمشوش مع بعض خالص
اما بقي بالنسبة لموضوع سئراط
فانا حاسس ان دى تريقة
لكن بما انك اول مرة تشرفينا
هاعديها المرة دى
لكن خلى بالك ان المرة الجاية
هاعديها برضه
تحياتي

سندريلا said...

التدوينة جميلة يا سقراط
بجد مش هعرف اديها درجة انا اسفة
ومش عارفة اعلق واقول ايه
بس التشبيه بلعبة الشطرنج فكرة رائعة
وعلى الرغم ان الحب ما فهوش خسارة
بس فى حاجة تانية
وهى الألم .....
ونيجى لبسمة... على الرغم انها رافضة زى ما بيبين الحوار
لكن ده ما يمنعش انها بتقدره جدا
وبتحترمه كمان اوى
وعلى الفكرةالأغنية حلوة اوى واول مرة اسمعها
ومعلش عايزة اعرف كام معنى كدة وهم
(يثبر-غور-ماقينا)
انت عارف بقى اللغة العربية عاملة ايه معايا
واسفة انى طولت

سقراط said...

سندريلا
منورة المدونة
وبالنسبة لموضوع الدرجة
انا هاستناها المرة الجاية ان شاء الله
اما بالنسبة لبسمة
فأكيد هى أدري
وبالنسبة للاغنية
كل اغانى جوليا بطرس بالجمال ده
......
اما بالنسبة لمعانى الكلمات
"يسبر غور"
بالسين مش بالثاء
دى غلطتي
انا صححتها فى التدوينة
معناها قريب من المعنى اللى فى جملة
"يروي عطش"
وبالنسبة لـ "مآقينا"
معناها التشريحي
"تجويف العين"
.....
وبالنسبة لموضوع طولتى
فانا قلت لك قبل كده
براحتك خالص
وبالنسبة بقي لاني كررت كلمة بالنسبة دى كتير
انا نفسي زهقت منها
وفى الغالب انت كمان زهقتي مني
.......
منورة يا جميلة
واشوفك التدوينة الجاية

Unknown said...

غريبة بمعنى جديدة علىّ
اغنية مع فكرة مع حكاية
متداخلين مع بعض بشكل جميل
اما انها تريقة:)
فحاشا وكلا
وكبشة وحلة
وانا الاسعد بالمعرفة
ياسى الاستاذ سقراط
كده توماااام :)

Unknown said...

سقراط العزيز جدا اوى خالص بغض النظر عن نوع دور البرد اللى عندى انت المفروض كنت تقولى لو من النوع التانى ربنا يعجل بشفاكى بردو..متاخدش فى بالك دى هلاوس بس اصلى معرفتش اعلق ساعتها عشان كنت منبهرة بطريقة عرضك للموضوع..عاجبانى المشاهد بتاعتك اوى وتداخلها مع الصوت الخارجى اللى هو الاغنية واصلا اسم التدوينة يشد اوى
ايه كماااااااااااااان؟؟؟
اه...بتعجبنى دماغك الله ينور عليك حاسة ان مخك بينور كدة يعنى لو طفيت النور هتلاقى ودانك بتطلع نور عشان مخك منور جوة الجمجمة..دى مش هلاوس مع انها تبان هلاوس بس انا سيريالية شويتين
كنت عايزة اقولك ايه كمااااااااااااااان؟؟؟
ولا حاجة كفاية كدة..اقعد بالعافية وادعيلى ربنا يشفينى من البرد

سقراط said...

norahaty
غريبة بمعني جديد
كده الفكرة وصلت يا فندم
ومافيش سوء تفاهم ولا حاجة
كده تومام

سقراط said...

enjy
العزيزة جدا اوى خالص مالص
بالنسبة للهلاوس حضرتك تقدري تهلوسي براحتك
احنا شعارنا تهلويسة لكل زائر
وانا مبسوط جدا ان التدوينة عجبتك
اما بقي لموضوع النور اللى هايطلع من ودانى
فده مش سيريالية
ده فيلم رعب
.....
انا بجد بكون سعيد جدا بتعليقك
وان شاء الله ربنا يعجل بشفاكي
والعواف عليكي

القمر الساهر said...

سقراط انت كدا لخبطتنى

مش فاهمة تشبيهك بالحب زى الشطرنج ازاى؟

هاقزلك وجهة نظري وانت وضحلي قصدك

اولا الشطرنج لعبة الحب مش لعبة

ثانيا الشطرنج خصمين بيلعبوا ضد بعض الحب شخصين بيكملوا بعض

وبالنسبة للحب اوقات بيكون فيه خسارة والم ومرارة لو كان مش في محله او وضع في اطار غلط

مستنية ردك

تحياتي

سقراط said...

القمر الساهر
اولا نورتيني
بصي يا ستي
انا قصدت اقول اني لما بتصرف مع الشخص اللى انا بحبه
ببقي زى ما كون بلعب معاه شطرنج
يعني بحاول اقرأ تصرفاته وردود افعاله وافسرها بشكل معين
لكن سعات تفسيري ده مش بيكون مظبوط
وده اللى حصل بالظبط فى الاسكريبت
ومن اول تدوينة دور برد 1
يعني انا كنت بشبه حالة معينة فى لعبة الشطرنج
مش بشبه الحب بالشطرنج فى المطلق
اما بالنسبة لرأيك ان الحب ممكن يكون فيه خسارة
انا بحترمه جدا وان كنت بختلف معاه
لاننا لما بنحب حجات كتير جوانا بتتغير للاحسن
وده من وجهة نظري اكبر من اى خسارة
يارب اكون قدرت اوصلك وجهة نظري
....
انا سعدت جدا بوجودك
تقبلي تحياتي

ط said...

ألف سلامة عليك من البرد
خللي بالك
الموضوع ده يقلق دلوقت
لازم تكشف!!
ط

القمر الساهر said...

النور نورك سقراط

قصدك وصلي وتفكير والله جمييل بجد

بالنسبة ان احيانا بنخسر في الحب

انا دايما بقول لنفسي انى ما ازعلش على شيء عشت فيه ولو لحظات سعيدة حتى لو كانت سعادة غير حقيقية

بس فعلا لما تكتشف انها وهمية طعمها بيكون مر جدا جدا

وعلى تواصل ان شاء الله

Unknown said...

مساء او صباح الخير
الزيارة الاولى كانت للتدوينة (دور برد 3)فقط.أنما هذه الزيارة فكانت للصفحة كلها بمعنى انى قرأت حتى دور برد 2 وكمان خدت بالى من المدونات اللى انت معجب بها وعلى رأسهم او المعروفة لىّ واتابعها بأستمرار (مسافر الى:solly)من هنا جاء احساسى بالالفة للمكان.
مدونة جميلة وراقية التعبير والكلمات
أنا(احسدك عليها)وعلى تنوع مواضيعها. لىّ رأى فى موضوع اضراب ابريل طبعاً(إذا سمحت لىّ)باننا فى مصر وعلى حسب الذاكرة ما تسمح ما قمنا بثورة شعبية خالصة على مدى تاريخنا الا ممكن مرتين او تلاتة منهم الى سماها السادات (انتفاضة الحرامية)لأ والله بل كانت ثورة شعبية الناس هى اللى قامت وثارت بسبب ارتفاع سعر العيش والارز وكده(انا مش متأكدة من التاريخ ممكن 1978؟)الناس قامت من نفسها ممكن طبعا انضم لهم شوية غوغاء وحرامية زى اى زيطة وهرجلة بس الاصل هم الناس مش الحرامية
هذا رأيىّ.
وشكراًلتحملك لرغىّ الكتير
(باين عليك سقراط بصحيح )

سقراط said...

طرّوق
منور والله
وماتخافش عليا من موضوع البرد ده
انا قديم

سقراط said...

القمر الساهر
أى خدمة
ونورتي مرة تانية

سقراط said...

norahaty
انا اللى بشكرك على الكلام الجميل ده
وانا سعيد جدا ان المدونة عجبتك
وتقدري ترغي زى ما تحبي
تقبلي تحياتي