Friday, November 14, 2008

دور برد



- ازيك يا احمد عامل ايه؟
- ازيك يا بسمة اخبارك ايه؟
- انا تمام الحمد الله .. انت عندك سكشن دلوقتى مش كده؟
- اه .. اومال ايه اللى مصحيني بدري كده فى البرد
- ولابس هدوم خفيفة كده ليه .. مش خايف تبرد؟
- لا .. اصل انا بحب الشتا والبرد
- بجد ...

بعد مرور عدة ايام

- ازيك يا بسمة عاملة ايه؟
- كح كح .. الحمد لله كويسة
- ايه ده .. مالك؟
- لا مافيش .. ده دور برد
- يبنتي مش تاخدي بالك
- اصلى امبارح حسيت ان الجو هايبقي حر، فلبست هدوم خفيفة
- ألف سلامة عليكي
- الله يسلمك ...

قطع


ماهو عامل زى دور البرد
الاول نحس بيه
وبعدين نكدب نفسنا
ونراقبه شوية
نلاقي مافيش حاجة
وبعد ما نقضي يوم طويل
اول ما نقرر نرتاح
نلاقيه بيطلع لنا لسانه
ويقول نحن هنا
ومهما نعمل وناخد ادوية
ونضرب فى لمون سخن وبارد
هو بياخد وقته ويمشي
رضينا ام أبينا
هو عارف هو جاي ليه
وهايمشي امتى
لا بإيدينا جبناه
ولا نقدر نرجعه
لو جالك دور برد
اوعي تاخد مضاد حيوي
او تضرب لمون
او تقاومه بأي شكل من الاشكال
سيبه يخلص مهمته من غير ماتعطله
واستمتع بيه على قد ماتقدر
خليك نايم فى السرير
خلي كل اللى حواليك يخدموك
علشان تحس بحبهم ليك
هات رواية رومانسية واقراها
بس خد بالك
لازم تخلصها قبل ما دور البرد يمشي
لانه لو مشي
عمرك ما هاتحس بطعمها

17 اتكلموووووو:

Anonymous said...

عندك حق ياسقرااااااط

الواحد مهما يعمل لازم دور البرد ياخد وقته

اولا انا حاسه اني مقصره جدا من ناحيتك بس بجد كان في مشاكل عندي في النت بقالي فتره

ربنا يهدي النت ومايقطعش تاني

أشوفك علي خير

سنووايت

سقراط said...

اولا مافيش تقصير ولا حاجة
زى مانت شايفة
انت الوحيدة اللى بتنوريني
وبجد ردك ده غالى جدا
حتى لو مرة كل شهر
وربنا يهدي النت ومايقطعش تانى

ست الحسن said...

مش عارفة ليه مع ان الكلام عن البرد بس حاسة انك بتتكلم عن المشاعر

حسيت انك بتتكلم عن الإصابة بالحب وليس بالأنفلونزا خصوصاً لما قلت اننا لازم نستسلم لحد الدور ما يعدي

يمكن أكون غلطانة
بس حتى لو الكلام عن الأنفلونزا بس
فهو بجد خاص جداً وصادق
ولمسني فعلاً

ومبسوطة ان فيه حد بيدور ع الروايات الرومانسية لما بيعيا زيي

البوست ده جميل وعجبني
...

سقراط said...

اولا السلام عليكم يا ست الحسن
ثانيا هو انا مش المفروض اعمل كده وخصوصا دلوقتى بس عشان خاطرك
ثالثا انا هاقولك البوست بتتكم عن ايه
هى فعلا بتتكلم عن الحب
مع ان ده مش ظاهر
ودور البرد هو مجرد رمز
المقصود بيه "حالة الحب"
وممكن نكتشف ده من الصورة ومن الاسكربت
واضح الى حد ما ان بسمة بتحب احمد
كانت عارفة مواعيده
ولبست هدوم خفيفة مخصوص عشان هو بيحب البرد
وعشان كده جالها دور برد
والقصة لرومانسية برضه رمز
والمقصود بيها "الحياة"
واقصد اقول ان الحب هو اللى بيخلينا نحس بطعم الحياة
بس هى دى كل الحكاية
رابعا بقي نورتيني بجد
ومتشكر جدا على مرورك الجميل ده
ونردهالك فى الافراح

أنا said...

حاسة تشبيه الحب بالبرد فيه شوية قصور
يعنى البرد بيخلص و بيكون عارض و ينتهى بس الحب "اللى بجد مش إيَاه" عمره مابيخلص ممكن يقل أو يزيد بس مش بيختفى
الخواص التانية اللى ف البرد أتفق معاك جدا أنها موجودة ف الحب برده

تحياتى

سقراط said...

اهلا بيكي يا "أنا"
انا هاوضح لك اكتر وجهة نظري
انا مش بشبه الحب بدور برد واحد
انا بشبه بكل ادوار البرد
صحيح دور البرد بياخد فترة ويخلص
لكن بيفضل معانا طول عمرنا
يعني بيجي تانى
وساعات كتير بيجي والجسم يتعامل معاه
من غير احنا مانعرف اصلا
والحب كده برضه
مش شرط طول الوقت نقول اننا بنحب
بس احنا عارفين اننا بنحب
انا متشكر جدا على مرورك الخفيف ده
ويارب ماتكونش اخر مرة

Neveen Ali said...

فكرتنى يا سقراط برباعية جاهين اللى بتقول :
يا حزين يا قمم تحت بحر الضياع
حزين انا زيك و ايه مستطاع
الحزن مالوش جلال يا جدع
الحزن زي البرد زي الصداع

لو غيرنا كلمة الحزن فى الرباعية بمشاعر الحب حيطلع المعنى اللى تقصده
و كله بيعدى ولازم يرجع تانى
الحب الحزن الفرح و ساعات الكره

خالص احترامى و محبتى

سقراط said...

السلام عليكم يا ست "أم منة"
انا بشكرك ع التشبيه الجميل قوي ده
هو انا ماقدرتش افهمه قوي
بس برضه متشكر جدا على مرورك
ونردهالك فى الافراح ان شاء الله

Anonymous said...

مدونة جميلة وتشبيه اجمل
بس فى اعتراض واحد لا غير
وهو اشمعنا يعنى مخلى بسمة(البنت) هى اللى يجيلها دور البرد وهى اللى حافظة مواعيده .....مش العكس!!!!!


يعنى مستكبر ان ييجى لاحمد(الولد)البرد ولا إييييييييييييييييييييييه

Anonymous said...

انا المعترضة

سقراط said...

السلام عليكم يا سندريلا
اولا ده شرف ليا ان المدونة تعجبك
ثانيا انا ماعملتش كده قصد
ده غير ان انا ولد يعني لازم يبقي فيه شوية تحيز مشروع
بس على فكرة انا مبسوط جدا انك فهمتى حكاية المواعيد دي
انت اول حد يعلق عليها
وبعدين مين اللى قال ان احمد ماعندوش دور برد
ده مش واضح
يعني ممكن نعتبره عنده
بس مش باين قوي
ثالثا بقي
ماتحرميناش من مرورك الجميل ده تانى

Unknown said...

:)
تصدق بقى انا عندي برد رخم اوي
بقاله معايا قووول 5 ايام
و مش عاوز يمشي
و دماغي هتنفجر
و مش عارفة اركز في حاجة
و مش عارفة اخليه يمشي !!

سقراط said...

اولا نورتي يا شيماء
ثانيا انا مش عارف برد ايه اللى تقصديه
البرد البرد
ولا البرد اللى فى التدوينة
عموما لو كان البرد الاول
ربنا يعجل بشفاكى
ولو كان التانى
ربنا يتمم بخير
شكرا مرة تانية على زيارتك الخفيفة
وان شاء الله ماتكونش اخر مرة

حاسوباتيه said...

تشبيه جميل فعلا الحب احلى حاجه في الدنيا بس هو دور برد تتمنى يكون عندنا على طول العمر دور برد متلوش دوا

سقراط said...

نورتي المدونة يا حاسوباتية
هو فعلا دور برد تنمني انه يفضل عندنا طول العمر
انا متشكر قوي على مرورك الجميل
واعذريني لو اتأخرت عليكي فى الرد

القمر الساهر said...

تشبيه الحب بالبرد
امممممممم

عارف اول حاجة خطرت في بالي ان الحب اوقات بيعذب زي البرد فعلا

وربنا يستر بقى يا سقرط ونميز بين البرد وبين انفلونزا الخنازير
:)
توبيك جميل

Unknown said...

عجبنى قوى تشبيه الحب بدور البرد .. تدوينه جاااااامده بصراحه :)