Friday, October 10, 2008

رؤيــة


اللوحة للفنان/موريتس ايشر

قد يبدو غريبًا
قد يراه الكثيرون ضربًا من الخيال
ولكنهم دوما يشعرون بشيء ما يتحسسه بداخلهم
شيء ما يؤكد لهم إنه ليس غريبا وليس خياليا
إنه حقيقة ملموسة، وواقع مادى محسوس

ولكن ما يوازن هذا الشعور الغريب
هو عدم الشعور
نعم عدم الشعور
عدم شعور الكثيرين _أيضا_ بهذا الواقع المادى المحسوس
عدم رؤيتهم لهذا النجم الذي يتوهج من فرط الاشعة المضيئة

ومابين هؤلاء وتلكم
يتيه المرء برهة من الزمن
تقدر بأعمار من أعمار هؤلاء الذين لم تتسني لهم الرؤية

برهة من الزمن
تتوقف فيها الأزمنة
وتضيع تفاصيل الأمكنة
ولا يبقي سوي ذلك الشعور الغريب
يسطر على كل التفاصيل
يكسوها بلونه، ويغمرها بعطره
حتى لتكاد تكون واقعًا غير الواقع
وزمانًا غير الزمان
ومكانًا غير المكان

عندها
وعندها فقط
تنتهي تلك البرهة
وتعبر عبور السنين الصعاب
مخلفة فى النفس أثرًا
لا يمحوه أعمار من أعمار أولائك الذين لم تتسني لهم الرؤية ...

3 اتكلموووووو:

Anonymous said...

احييك لبراعتك في توصيل الفكره

بما ان الموضوع ده اسمه رؤيه فبيتهيألي ممكن اي حد يشوفه من وجهه نظره

بالنسبه لي انا حسيت الموت .. ايوه الموت حسيت ان الدم هرب مني و للحظات وقف الزمن بيا

وبالنسبه الي اللوحه فهي معبره جدا جدا عن اللي حسيت بيه

جيالكم تاني
snow white

أنا said...

سقراط ,
اولا :مبروك عالمدونة

ثانيا : الفكرة وصلت بس مشوشة شوية ممكن محاولتك للتفلسف مش بتوصل الفكرة بسرعة

عجبتنى أوى الصورة

تحياتى

سقراط said...

السلام عليكم ورحمة الله
الاستاذة/snow white
بالنسبة للموت
ربنا يبارك فى عمرك
وبالنسبة للفكرة
اكيد من حقك انك تشوفيها برؤيتك الخاصة
وبالنسبة للصورة
مش انا اللى رسمها
وبالنسبة لانك تيجي تانى
ده شرف لينا
انت تنوري
مستنينك
==================
الاستاذة/أنا
انا بعترف انى بميل للتفلسف والتعقيد
لكن فى بعض الاحيان
زى التدوينة دى
انا مش بعرف انا كتبت ايه الا لما بخلص
وبكون زى اى حد بيقرأ الكلام لاول مرة
يعني حتى لو انت شايفه ان انا اتفلسفت
فتأكدى انه بغير قصد منى
وفى حاجة تانية مهمة
التدوينة تقريبا بتتكلم عن الفلسفة
فاكيد هايكون فيها شوية
انا متشكر جدا على مرورك وتعليقك
وتأكدي انى هاخده فى الاعتبار