Friday, June 10, 2011

جيل الثورة






في أوائل ديسمبر اللي فات خرجت علينا الحكومة بقرار غريب جدًا من نوعه، فعلي غير عادة قرارتها الحكيمة في التنغيص علي المواطنين، قررت إنها تشيل كل الإعلانات اللي علي أسطح العمارات اللي في وسط البلد، وبدأ تنفيذ القرار بميدان التحرير، وكان قرار غريب فعلا ولحد دلوقتي ماحدش عارف ايه حيثيات القرار ده، المهم ان انا كنت سعيد جدا بيه، مش بس لأن الإعلانات دي من أقذر موروثات الرأسمالية، لكن كمان لأنها كانت مشوهة الميدان ومشوهة البلد كلها، وبشكل خاص كنت في غاية السعادة لما شالوا الإعلان بتاع بيبسي من فوق العمارة اللي فيها كنتاكي، لإن الإعلان ده في وش شارع القصر العيني، وده طريقي كل يوم وانا راجع من الشغل، فكنت ببقي شايف الإعلان من أخر الشارع، وكانت بتستفزني صورة تامر حسني بضحكته السمجة وهو ماسك كانز البيبسي. المهم.. من يومين كده انتبهت لحاجة غريبة جدا، ان القرار ده لو ماكانش اتنفذ كانت صورة تامر حسني ارتبطت بكل الوثائق المصورة عن الثورة والميدان، ودي طبعا كانت هاتبقي كارثة، لكن سبحان الله، ربنا أراد انها تكون ثورة تطهير بجد.

لما قامت الثورة كان صديقي احمد محرم في طنطا، وكنا بنتكلم في التلفون من وقت للتاني، وكان دايما يقفل المكالمة وهو بيقولي: اشوفك في مصر الحرة ان شاء الله، ولما نزل القاهرة بعد كده وروحنا التحرير سوا، قلت له شفت يا عم ادينا اتقابلنا في مصر الحرة، قالي: اه فعلا هو الميدان دلوقتي يعتبر الرقعة الوحيدة الحرة في مصر.

في التدوينة اللي فاتت بتاريخ 24 ديسمبر كنت بسأل هو احنا هايبقي اسمنا جيل ايه، ولو كان تامر حسني هو فعلا نجم الجيل فهل دارسو المستقبل هايقولوا علينا جيل تافه، لكن سبحان الله، مين كان يصدق انهم هايقولوا علينا جيل الثورة.

انا عارف ان تامر حسني لسه موجود، زي ما الاعلانات لسه موجودة في كل وسط البلد ماعدا الميدان، بس يمكن ده لان ميدان التحرير هو فعلا مصر الحرة، دايرة مسيرها توسع وتلم البلد كلها، وتبقي فعلا مصر حرة، من حقنا اننا نحلم بكده، ومن حقنا اننا ندي نفسنا فرصة، وندي لحلمنا فرصة، ومن حقنا اننا نفتخر، بإننا جيل الثورة.


5 اتكلموووووو:

Mohamed AbdAllah said...

السلام عليكم اولا
اهلا بك من جديد بعد طول غياب اهلا بك عظيما بعد الثورة
اهلا بك مدونا بعد ان زال كثير من ايام الفساد وبقي كثير منتهي انشاء الله
اهلا بك عزيزا بعد ان نمت بذرة التغيير , بعد عذاب ريها
اهلا في مصر الجديدة الحرة الابية انشاء الله ....................
وبعد : ة
فدائما ما تأتي علينا بفكرة جديدة او فكرةة امامنا لم ننتبه نحن لكل زوايها فتصنع لنا بها بعدا آخر يثري ويجبرك على الابتسام لجمال الصورة التي تضع فيها القارئ .
الحمد لله الذي نصر سعينا
والحمد لله الذي لم يجعلنا من التافهين
والحمد لله الذي لم يجعل من فراغ معنى نسمى نحن تبعا له .


طبت عزيزا ومدونا
وطاب لنا شوق انتظار كلامكم

عجوز مخرف said...

بينى وبينك يا محمد أنا مش مشاركك فى حالة النشوة دى لأسباب كتير..منها مثلا ان أسطورة تامر حسنى واللى زيه كان لازم تنهار من جوانا قبل ما تتشال من الميدان بغض النظر عن كونهم شالوا صورته ده مالوش علاقة بالثورة..ومن الأسباب دى ان الثورة بيتم اجهاضها واحتواءها وتفريغها من مضمونها..اللى مخوفنى ان التاريخ يقول علينا جيل الثورة اللى مكملتش

أما بعد

فقد نورت

بس يا أخى انت بتلاحظ الحاجات دى ازاى؟

Anonymous said...

حمد لله ع السلامة يا معلم وبجد وحشتنا وعاجباني انا اوي ارتباط الثورة بشوية حاجات رمزية كده زي البوستر بس عايز اقولك انهم اكيد شالوه حطوه في ميدان الشهامة والاصالة والرجولة ميدان جامعة الدول العربية اعتقد انه بيتلاقى ذهنيا ونفسيا وعاطفيا معاهم هناك وطبعا ميفوتنيش اني اسلم على جدو اللي يا رب يغير بقى ويخرج علينا بحاجة في التدوينة والرفيق ابو عبدالله المتانق دوما والمتجدد باستمرار
وحشتنا يا سيدي

M.E.HaMeD said...

معلش سامحني بقى كنت نسيت ازاي اسيب الاسم

اللي فرط يكرط!! said...
This comment has been removed by the author.