Tuesday, November 3, 2009

قلب فاضي


هي
جميلة
خفيفة الروح
لها أكبر القلوب
هي
ذكية
تداعب قلبي
وتعرف أزقة عقلي
هي
موجودة
وغير موجودة
رغم تشبع المكان لعبقها
هي
أمي
وأقرب إخوتي
وأفضل أصدقاء عمري
هي
تحبني
تشاطرني حياتي
تـقـبلنـي كــما انــــا
هي
زوجتي
أم أولادي
رفيقة دربي الطويل
هي
غريبة
لا تعرفني
لا تزال في علم الغيب
***
انا
طيب
لست بالوسيم
وقلبي وسعه الدنيا
انا
فطن
واسع الأفق
أعرف الطريق لسعادتها
انا
موجود
وغير موجود
وكياني يغمر المكان
انا
أب
وأخ حميم
وصديق قريب بعيد
انا
أحبها
أكمل نقصها
وأقبلها كما هي
انا
حنون
طفل كبير
أحمل عنها الهموم
انا
أجهلها
غريب عنها
لازلت فى انتظارها

20 اتكلموووووو:

Unknown said...

حلوه البعته اللي في الاخر دي يا برنجي
بس عجبتني
دي مين اللي الفهالك دي يا محمد

سقراط said...

يا بشمهندس علاء المدونة نورت
والحمد لله انها عجبتك
واللى الفها لى واحد اسمه محمد برضه
صباح الفل يا برنجي

Anonymous said...

انا اكتر ما عجبني فيها انك بدات بهي مش عشان ladies first
وكلام ده لا ابدا بس عشان بتدي احساس بالحنان و الدفء
وكلام كله خفيف بس مليان معاني حلوة

سقراط said...

جوينا
انا بدأت بهي علشان انا هو
انا متشكر علي تعليقك الجميل ده
نورتيني

Unknown said...

انا

روحى راحت خلاص


لما ابقى اعتر عليها بعد الكلام دة هبقى اجى اعلق تعليق عاقل

سلام

سقراط said...

انا
مش فاهم حاجة خالص
الكلام ده معناه ايه
؟؟؟؟

محمد السيد حامد said...

أسلوب التدوينة فعلا رائع التدرج في الكلمات والانسياب في المعنى
ببساطة التدوينة سهلة في المعنى على اي شخص يقرأها عميقة في المضمون و الأثر
الكلمات بسيطة وليست تافهة ويمكن ده أجمل حاجة في التدوينة على صعيد الاسلوب الأدبي
بجد أنا مش قادر اقاوم بساطة وعمق التدوينة
أما عن المعنى فهو جواني اوي وفيه فلسفة كاملة عن العلاقة بين الشخص ومن يحب
اعتقد ان جزء كبير - في رأيي- من جمال الموضوع راجع للفكرة اللي تقريبا تعصف بذهن أي واحد سواء كان بيفكر فيها او مكانش , انا قصدي ان دي تيمة أساسية في حياة هو و هي .
ولا أخفي إجابي الشديد بقدرتكم على انتقاء تلك الفكرة الكامنة وراء فيض المشاعر الانسانية المستترة

سقراط said...

السيد المحترم / محمد السيد حامد
((اخجلتم تواضعنا))
لا تتخيل مقدرة الجملة دي على وصف حالتي بعد قراءة تعليق الأخاذ
ولا تتخيثل برضه مقدار سعادتي بتشريفك للمدونة النهاردة
واخيرا
دمت بكل خير وسعادة

عجوز مخرف said...

أنت
أديب
عبقرى
متنكر
بهيئة
واحد
عادى

أنت
مصيبة
تمشى
على
قدمين

بحكمتك
تختااا.....لا هذه مسرحية أخرى

طلقات فى الصميم يا ولد..لكن الأمر ذكرنى باعلانات طلب الزواج فى الجرائد..الشيئ الوحيد الذى يعيب التدوينة هو أنك لم تأخذ عهدا على نفسك بأن تشارك فى الأثاث

لن
تجد
(هى)
وبرغم
ذلك

أخلع
لك
قبعتى
وأنحنى

Unknown said...
This comment has been removed by the author.
سقراط said...

يا احمد بيه دي شهادة اعتز بيها
واضعها وسام على صدري
وفى الحقيقة الموضوع فعلا اقرب الى اعلان زواج
انا قلت طلباتي وامكانيات
وبعتذر اني نسيت اهم حاجة
وبأعلنها من مزنقي هذا
انا مستعد للمشاركة فى الاثاث
اما فيما يخص تخرصات معاليكم بأني لن أجد (هي)
فأحب اطمنك اني لن اتواني عن البحث
واللى يسأل ما يتوهش
وبعيدا عن الكلام الفارغ اللى انا قلته ده
بجد بجد بجد
نورتني

Anonymous said...

سقراط
زى عادتك برضه
تكتب التدوينة وتنام عليها اكتر من شهر
استمر فى كتابة التدوينات
ومتخليش حاجة تخدك من المدونة
اديها جزء من وقتك
علشان هى تستحق
وتخليها احسن مدونة فى عالم المدونات
يالا ورينا الهمة
وإلى القتال
:)
والتدوينة ديه رائعة جدا وكلماتها معبرة
بالتوفيق إن شاء الله

ponpona said...

سقراط

أول مره آجي هنا
عجبتني لبساطتها
عارف
علي قد ما الفكره شائعه
يعني كل هو بيدور علي هي
والعكس

الا ان بساطة الاسلوب
والجمل القصيره قوي
أكتر حاجه عجبتني

حسيتها مميزه
:)

سقراط said...

بونبونة
اهلا وسهلا بيكي
نورتي المدونة
وانا كمان مبسوط انها عجبتك
مرة تانية وتالتة نورتيني
وهاستني اشوفك هنا تاني

ponpona said...

هيييييه

بخ !!

انت هنا؟
هنا؟
ياخساااااااره
:(

كان نفسي تبقي هنا عشان أخضك
ضاااااااااعت " بخ " مني في الهواء

آديني هنا تاني اهو
أيوتها خدمة :)

:)

سقراط said...

بونبونة العسولة :)
لا بجد اتخضيت
وركبي بتخبط ع الجيران
:):):):):):):):):)
نورتي هنا تاني
وهاستني اشوفك هنا تالت
بس وحياتك اوعي تخضيني تاني
احسن بتخض
(:

Alaa' El-Hawary said...

معناها جميل ..
تعابيرك روعة ...
انحنى لك اعجابا بكلامتك ..

:)

whiterose said...

يمكن تكون دى اول مرة اقرا لك فيها ويمكن يكون رايى مش مهم بس بجد اكتر من رائعة وكفاية احساسها بس تفتكر لسه فى كده فى الزمن ده ولو موجود ياترى صادق ولا مجرد كلام منظوم زيه زى كلام الاغانى عموما بتمنى ان صدق الاحساس اللى فى كلامك يدلك عليها وتلاقيها بس ساعتها اوعى تنسي كلامك .

سقراط said...

عزيزتي وايت روز
اولا احب اقولك ان رأيك مهم جدا كمان
ثانيا احب اشكرك علي كلامك الجميل
ثالثا بقي أحب أأكد لك انه فعلا موجود
وبكثرة
بس لازم نتعب علشان نلاقيه
رابعا انا فعلا قصدت كل كلمة قلتها
وماكتبتش الكلام ده علشان يبقي أغنية
خامسا واخيرا
دمتي بكل حب
سلام

Mohamed AbdAllah said...

I want to say for you " Iam sorry" انا فعلا آسف لاني قد عميت عن قراءة تلك الاشجان التي تطير بالانسان وتحلق به الى ابعد الحدود, فتملئ فراغ الاكوان

اقول سبحان الله فبتلك الكلمات أخفقت قلوبنا وهاجت مشاعرنا وتدافقت الافكار في روؤسنا حتى ثملنا

تبدأ في تدوينتك هذه ب هي وتنتهي ب أنا فتسرد بكلماتك رحيقا هو بين الشعر وبين الروح عن حبك عن الحب عن نفسك واني لأظن انك تحوي بين جنباتك اعظم من ذلك بكثير 0
لايسعني هنا تسجيل اي نقد غير اني أظن ان عنوان شعرك ليس قلب فاضي بل "هي" .