Wednesday, January 7, 2009

أمة حافية



بعد تلك الواقعة الشهيرة التي قام فيها الصحفي العراقي منتظر الزيدي بتسديد ضربتي جزاء _ أقصد حذاء _ على مرمي الرئيس الأمريكي المنتهية ولايته جورج بوش، فكرت في أن آوي إلي كتابة تدوينة عن تلك الواقعة، خاصة وأن تسديدتي منتظر رغم أنهما سكنتا مرمي بوش _ الذي كان فشر أمير عبد الحميد يومها _ إلا أنهما لم تحتسبا أهدافًا.

وكان من الطبيعي أن تتحول هذه الواقعة إلي وليمة كبيرة تكون فيها الدعوة عامة لكافة وسائل الإعلام؛ المرئية والمسموعة والمقروءة؛ الورقية منها والالكترونية، ولكن لم يكن من الطبيعي أن تتمخض الأمة كلها لتنجب لنا فأرًا، إي والله فأرًا عندما أعلنت بلسان رجلٍ واحد أنها تضم أحذيتها إلى تلكما الفردتين المباركتين من حذاء الزيدي، وأنها ستحذو حذوه مع كل ظالم متكبر جبار.
وسرعان ما سيقت النخلة إلى الجمل، وانتظر الجميع بعيون تعلوها اللهفة والترقب أن يتحرك الجمل ولو قيد أنملة صوب النخلة، ولكنهم باءوا بخزي عظيم.

وكذلك أنا لم أكن بمنأى عن ذلك الخزي، فمنذ بداية الغارات التي شنتها المقاتلات الإسرائيلية على غزة مطلع الأسبوع الماضي والمستمرة حتى هذه اللحظة، وأنا في انتظار تلك "الجزمة" التي اجتمعت عليها الأمة ولأول مرة منذ عقود فشلت خلالها في أن تجتمع على كلمة، انتظرت أن تأتى ما أتاه منتظر كما زعمت أنها ستفعل، انتظرت وانتظرت ولكني كنت كمن ينتظر الجمل أن يلج في سم الخياط، فلم أجد سوي هيهات هيهات، ويكأن الأمة التي تمنت مكان الزيدي بالأمس، أصبحت حافيةً اليوم.

وعم الصمت نزولا على أوامر قادتنا وحكامنا حتى يتهيأ لهم نوعًا من الهدوء الذي يقومون على إثره برؤية الوضع بعين الحكمة والتريث لا العجلة والتهور، وبدورها قامت قناة الجزيرة بنقل كافة الأوضاع التي اتخذتها غزة تمهيدا للانقضاض الإسرائيلي على مؤخرتها، وكنتيجة طبيعية لذلك استغاثت غزة في صورة امرأة تصرخ في وجه كاميرات الجزيرة بتلك العبارة التي طالما سمعناها في مثل تلك المناسبات "وينكم يا عرب"،

وبصوت عالي أثار اندهاش كل من حولي، صرخت أنا الأخر في وجه تلك الشاشة الصماء "مافيش عرب يا حاجة، مافيش عرب، انت لسه مش عارفه ان مافيش عرب، انت لسه منتظرة العرب، مافيش عرب يا حاجة، لو كان في عرب كانوا اتحركوا مع أي مذبحة من المذابح الكتير اللي عملتها إسرائيل قبل كده، لو كان في عرب كانوا اتحركوا لما شارون دخل المسجد الأقصى بجزمته وقتل الناس وهما بيصلوا، مافيش عرب يا حاجة، مافيش عرب"




كان دير وسط الجناين
رهبانه فلاحين
في عيونهم حب دايم
وفى القلوب حنين
عايشين ليلهم نهارهم
ما بين عنب وتين
وربنا أمرهم
يكون في الدنيا دين
نزلوا الأغراب عليهم
وباتوا آمنين
وفى الصباح لقوهم
بقلوب متغيرين
بيقلعوا الجناين
وبيزرعوا الأنين
والدير أصبح متاهة
وصحابه مطرودين
وكانوا أصحاب حضارة
وصاروا لاجئين
كان دير وسط الجناين
كان اسمه دير ياسين


القصيدة للشاعر نجيب شهاب الدين

16 اتكلموووووو:

Anonymous said...

الموضوع بجد معبر وانا بشكرك عليه وانا مقتنع تماما بكل كلمة انت ذكرتها ايه يعني واحد انفعل ده غير ايه من الواقع ومن فشل الحكومات العربية واحد عبر عن اللي جواه ليه التهليل ده كله
يمكن علشان العجز اللي احنا فيه او علشان نشغل نفسنا في اي حاجة جايز
بس فعلا انت جرئ انك تتكلم عن الموضوع ده من وجهة نظر بعيدة ومتأملة وانا بحييك

سقراط said...

انا اللى المفروض اشكرك على الرد الجميل ده
واشكرك كمان لانك موافق معايا ان اللى حصل ده كان مجرد تهليل نابع من نقص جوانا
وانا مش شايف ان الموضوع محتاج جرئة
الموضوع محتاج نتحرك بجد
نبقي ايجابيين ولو لمرة واحدة فى حياتنا
وماعتقدش ان فى فرصة احسن من كده
انا بشكرك مرة تانية على تعليقك ومرورك الخفيف ده

Muslima said...

بجد اسلوبك معبر جدا
ربنا يرحمنا ويرحم شهدائنا
ويجمع شملنا نحن العرب

مع تحياتى

Anonymous said...

التدوينة جميلة جدا وتالخد 10 من غير تفكيرولا تردد
عندك حق فى كل كلمة....ويعينى عليكم يا عرب قال فرحانين بجزمة الزيدى!!! دول هم اللى ضربونا بالجزم بعدد الشهداء والجرحى اللى فى غزة وغيرها
وغيرها من المهانة والذل
وكفاية شعارات الوحدة زهقنا منها ... عايزين ردود فعل جادة وصارمة من العرب تجاه الاسرائليين المتوحشين
عايزين حرب طاحنة للتخلص منهم ولا غير الحرررررررررررررب
بس ده يتوقف على العرب بعد ما يفوقوا من نومهم العميق اللى غرقانين فيه...ويبطلوا فرجة وتنديد وبس
ومعلش طولت عليك بس التدوينة للمرة التانية جميلة جدا جدا

Anonymous said...

يا جماعة العيب مش عيب حكومات لكن عيب افراد اللى جعلت الناس ديه تتحكم فينا واصبحنا غير متحكمين فى امرنا
واشكرك على هذه التدوينة الرائعة
السؤال هنا هو يا ترى فى امل.......؟

سقراط said...

مسلمة ...
انا متشكر جدا على رأيك الجميل ده
وربنا يرحمنا ويرحمهم
آمين
هانتظر مرورك الجميل ده تانى

سقراط said...

...سندريلا
منورة كالعادة
وبصراحة مش التدوينة اللى جميلة
انت اللى جميلة
وموضوع 10 ده انا مش موافق عليه
الكمال لله وحده
فممكن نمشيها 9
اما بقي موضوع الحرب ده
فانا مش موافقك عليه
لان ده لو حصل هايحصل بدافع من الانفعال وبس
وهانفضل سلبيين برضه
لازم نموت السلبية اللى جوانا قبل مانموت اعداءنا
لازم نصحي من النوم الاول زى ما قلتي
وبعدين نبقي نحارب
اما بقي بالنسبة لحكاية طولتى
ولا يهمك اعتبريها مدونتك وطولى براحتك
ومعلش بقي طولت عليكي
اشوفك التدوينة الجاية ان شاء الله

سقراط said...

Truth eye...
اولا اهلا بيك فى مدونتنا المتواضعة
ثانيا انا موافقك تماما
المشكلة مش فى الحكومات المشكلة عندنا احنا
اما بقي بالنسبة لسؤالك
فأكيد فى امل
طول ما لسه فينا روح يبقي فيه امل
وربنا نهانا عن اليأس
فأكيد دايما فى امل
انا متشكر جدا على مرورك عليا
وهانتظرك تيجي تانى

Anonymous said...

انا اول مرة ادخل مدونة بس فعلا مش هتبقى اخر مرة وده يرجعلك لان فعلا موضوعاتك اكثر من رائعة في اسلوب العرض
اما موضوع منتظر الزيدي فاحب اقولك ان انا قريت في الاخبار عن واحد مصري متزوج من عراقية اعلن انه مستعد سوهبله اي بنت من بناته لو وافق يتزوجها وده بجد والله والراخل بيناشده معلنا انه فخر انه ينتسب الي هذا البطل
بجد فعلا كلام يضايق واللي يضايق اكتر انه لسه كتير قوي علينا علشان نبقى حاجة محترمة

سقراط said...

Arab gill ...
انا مش عارف اقولك ايه ع الكلام الجميل ده
بجد اخجلتم تواضعنا
وانا اكيد يشرفني انك تنورني تانى
===============
المثل اللى انت قلته فى زيه كتير
فى ناس طلبت ان الجزمة تتحط فى متحف
وفى واحد عرض ملايين علشان يشتريها
اما بقي بالنسبة لحكاية ان لسه قدامنا كتير علشان نبقي محترمين
فده صحيح
بس مالوش غير معني واحد
اننا نبدأ من دلوقتي
ومانضيعش وقت
نبدأ نتعلم ازاى نكون محترمين
================
انا بشكرك مرة تانية على ردك الجميل قوي ده
وهانتظرك تانى
ان شاء الله

sara rabie said...

ناجى العلى


خرسنى..هقولك ايه

كفايه ضهر حنظلة للعالم



راجعه لك تانى

سقراط said...

اولا نورتي يا سارة
ثانيا ناجى العلى مش بس خرسنا
ده دبحنا
الله يرحمه
ويرحمنا
ويرحم غزة
=============
انا مبسوط جدا لمرورك
وهاستناكى تانى

ط said...

سقراط حبيبي
تصدق كنت بدور على صورة حنظلة
شوف الصدف
هي فعلا أكثر صورة معبرة عن الوضع الحالي
وياسلام لو معاها شعر لمطر زي:
فصيحنا ببغاء
قوينا مومياء
... الخ
تبقى المناحة كملت
متفق مع ما قلته
لكن فعلا احنا محتاجين
افكار
قابلة للتنفيذ تغير الوضع السوداوي ده
منتظر .. مش الزيدي ..
منتظر أفكار للتغيير
أعتقد
نقدر
ط

سقراط said...

نورت يا طروق
انا كمان متفق تماما مع اللى انت قلته
احنا فعلا محتاجين افكار تخرجنا من الوضع ده
مش شرط تكون قابلة للتنفيذ
المهم نتعلم ننتج افكار
وبعدين نبقي نختبرها
شكرا ع الرد الجميل يا جميل
وهاستني اشوفك تانى ان شاء الله

Unknown said...

انت كتبت فى الموضوع دة حلو اوى اوى واسلوبك تحفة وافكارك مترتبة...الله ينور

سقراط said...

اولا نورتيني بجد
ومتشكر جدا على الكلام الجميل قوي ده
وهاستناكى تزوريني تانى
ماشي؟