Thursday, September 18, 2008

دى مش نوتة .. دى مزيكا

المفروض ان فعليا دى اول تدويناتى ، لكن رقميا وحسابيا هى التانية ... انا وافد جديد على عالم التدوين ، خبرتي فيه بتاريخ النهاردة لا تتعدي العشرة أيام ، ولسه فى بداية طريق طويل مش عارف اذا كنت هانجح فى انى اكمله ولا لأ...


هدفي مش انى ابقي مدون مشهور أو ان مدونتى تحتل مكان كويس فى سباق المدونات ، وان كنت مش زاهد فى ده .. لكن هدفي انى اقوم بدور انا بدّعي انه واجب عليا اقوم بيه ، هدفي اني اعبر عن رأيي بطريقة سهلة ومضمونة .. ع الاقل بالنسبة ليا ...


طول عمري شايف ان كل بني آدم تجربة فريدة من نوعها ، عمرها ما اتكررت ولا هاتتكرر لحد نهاية البشرية ، وبناءًا عليه كل واحد فينا بيشوف الدنيا بعنيه بشكل مختلف تمامًا ، والغبي اللى يشوفها بعنيه هو بس .. عشان كده انا حابب اوري الناس انا شايف ايه ، واعرف هما شايفين ايه .. وعلى الاساس ده المدونة دى مش نوتة هاسجل فيها أرائي ، ولا اجندة هاكتب فيها مذكراتى .. دى وسيلة هاستعملها علشان استفيد بيها ، وهادفع تمن استعمالى ليها .. أينعم انا اللى حددت التمن ده ، لكن فى حدود حريتي ، وبناءًا عليه كل واحد فى حدود حريته هايقرر اذا كان يشتري منى ولا لأ ...


انا سميت نفسي سقراط لانى معجب بيه جدا ، وبالمنطق اللى اتعامل بيه مع المجتمع اللى عاش فيه ، واللى انا شايف انه يشبه كتير مجتمعنا ، لكن الفرق ان تأثير السفسطائيين فى مجتمعنا اكبر بكتير من تأثيرهم فى مجتمع سقراط ، حتى لو كنا بنسميهم اسامى تانية ...


انا سميت نفسي سقراط لانى حاسس ان من واجبي انى اواجه السفسطائيين اللى موجودين فى المجتمع اللى انا عايش فيه ، وشايف ان كل الناس فى المجتمع ده نوع من اتنين ، يا إما سفسطائيين ، يا إما سقراطيين ..


فلو كنت سقراط ، اهلا بيك فى مدونتك ،


واذا كنت سفسطائي ،


اهلا بيك برضه


فى مدونة خصمك ...

2 اتكلموووووو:

إبـراهيم ... said...

أهلاً "سقراط" ... ربنا يصبرنا وإياك على الفضاء السيبري، وعالم التدوين وعوالمـه ....
.
.
خـــالص تحياتي، ولا تقطعش الزيارات

سقراط said...

اهلا بيك يا ابراهيم
يارب يصبرنا ويقوينا
ونردهالك فىالافراح